Sex och samlevnad
Lärare: Nelli Issa
2017-10-05
Syfte
Att varje elev
ska få kunskaper om sexuellt samliv och om hur vår kropp fungerar sexuellt.
Att du ska få
kunskaper om befruktning, olika preventivmetoder och deras möjligheter och
begränsningar. Samt om sexuellt överförbara smitta och den sprids. Det är
viktigt att känna till vad som kan följa på den sexuella debuten, både
välbehag, sjukdomar och en graviditet man aldrig hade tänkt sig. Du ska få
möjlighet att, utifrån perspektivet att ta ansvar för dig själv och andra,
diskutera frågor om kärlek, sexualitet och samlevnad. Du s kunskaper om
sexuellt samliv och hur vår kropp fungerar sexuellt. Du ska också få insikt i
hur kärlek skildras ur olika perspektiv, i olika kulturer.
Ur centralt
innehåll LGR 11
Aktuella
samhällsfrågor som rör biologi
Människans
sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer,
kärlek och ansvar.
Metoder för
att förebygga sexuellt överförbara sjukdomar och oönskade graviditeter på
individnivå, på globalnivå och i ett historiskt perspektiv.
Dokumentation
av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
Källkritisk
granskning av information och argument som eleven möter i olika källor och
samhällsdiskussioner med koppling till biologi. 3
Uppgiftsbeskrivning
Denna uppgift
kommer att vara en ämnesövergripande mellan svenska och biologi.
Din uppgift är
att skriva en debattartikel om något av nedanståendepunkter. Ditt arbete kommer
att bedömas i både ämnet biologi och svenska. Betyget i biologi kommer
tillövervägande del bedömas på din artikel.
Arbetet ska
skrivas på dator, detta förutsätter att du måste skriva hemma ibland, du kommer
att få möjlighet att skriva även i skolan, men iochmed antalet datorer är
begränsat så kommer du att få renskriva din debattartikel hemma. Även en viss
informationssökning kommer du att få göra hemma.
Debattartikeln
får max vara 2 A4 sidor lång och minimum 1 A4 sida datorskrivet.
Tecken storlek
12 och skriven i ”Times New Roman” teckensnitt.
Rubrik:
storlek 14, Ingress storlek 12 med fet stil. Vidare instruktioner får du under
svenska lektionen.
Ämnen du
kan välja mellan:
Kvinnans rätt till sin kropp (t.ex. abort, könsstympning,
barnäktenskap, ätstörningar..)
Mannens rätt till sin kropp (t.ex. ätstörningar,
omskärelse, barnäktenskap )
Rätt till sin egen identitet (Hbtq)
Barn till varje pris (t.ex. adoption, konstbefruktning,
surrogatmammor..)
Eget
alternativ, ska dock kollas med din biologilärare först.
Inlämning
av debattartikel
8ABC fredag
den 17/11 senast kl 14:00
1. Du ska
lämna in en kopia till Nelli och en kopia till Therese.
2. Du skickar din debattartikel till
nelli.issa.troll@analys.urkund.se senast kl 24:00 den 16/11. Ingen artikel
bedöms innan den har gått igenom urkund.
OBS! du ska
skicka in till urkund från din skolwebbadress!
Under vecka
45, Fredag 10/11gästas
vi av skådespelaren Oskar Sternulf som spelar upp pjäsen ”komma ut”.
08.45-10.15 8A
Föreställning 1+ diskussion
10.45-12.15 8C
Föreställning 2 + diskussion
13.15-14.45 8B
Föreställning 3 + diskussion 4
Lektionsplanering
(obs.
reservation för eventuella förändringar) vecka
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
Debattartikel
En debattartikel är, liksom en insändare, en diskuterande eller argumenterande text där en viktig fråga tas upp. I en diskuterande text framför man i huvudsak bara sina egna åsikter medan den argumenterande texten tar upp argument både för och emot.
Jämfört med en insändare är en debattartikel mer utförlig och innehåller fler sakliga argument till stöd för den åsikt, tes, som förs fram. Med sakliga argument menar man att argumenten är faktabaserade eller bygger på egna erfarenheter.
För att du ska kunna övertyga dina motståndare behöver du några väl underbyggda argument. Du kan också bemöta dina motståndares argument, eftersom du antagligen redan vet vilka invändningar eller motargument som kan komma.
I en debattartikel behöver du ha en inledning där du presenterar din tes, en avhandling där de olika argumenten kommer fram och en avslutning som sammanfattar dina åsikter.
Genretypiska drag:
Syftet är att påverka och övertyga andra att tycka likadant som man själv gör.
I en debattartikel tar den som skriver personlig ställning och formulerar en tes.
En debattartikel innehåler inledning, avhandling och avslutning.
Till stöd för tesen finns ett antal sakliga argument. Fakta används för att underbygga argumenten.
Uttryck som för det första, för det andra, dessutom, å ena sidan, å andra sidan används.
Andra språkliga uttryck som används för att påverka läsarna är t.ex. det är helt klart fel, måste tas på allvar, kan bli mycket bättre, det är utan tvekan så att…
Kärleksmiddag
Som en del av detta område så kommer vi att genomföra en kärleksmiddag,
Tisdag den 5 december kl 17:00-20:00. Ni kommer få kompensation för denna kväll under läsåret. Middagen äger rum i matsalen på Trollbodaskolan. Mer information får ni vecka 45