LPP, Tyska år 8
Lärare: Sara Nordquist
2017-11-20
2017-11-20
Freizeit
und Wohnen
Centralt
innehåll:
Vi kommer att arbeta med kapitel 4 ”Christiane – Fussballspielerin”, kapitel 5 ”Hier wohne ich” och kapitel 6 ”Heiteres und Wissenswertes: Gebäude” i ditt läromedel. Vi kommer att läsa och arbeta kring olika slags texter inom ämnesområdena fritid och boende. Du får i texterna och övningarna möta och lära dig ett grundläggande ordförråd för att kunna skriva och prata om dessa områden. Du ska lära dig att berätta mer ingående om dina fritids-aktiviteter och vad de betyder för dig. Du ska även lära dig att berätta om ditt boende och beskriva hur ditt rum ser ut.
Vi kommer att arbeta med kapitel 4 ”Christiane – Fussballspielerin”, kapitel 5 ”Hier wohne ich” och kapitel 6 ”Heiteres und Wissenswertes: Gebäude” i ditt läromedel. Vi kommer att läsa och arbeta kring olika slags texter inom ämnesområdena fritid och boende. Du får i texterna och övningarna möta och lära dig ett grundläggande ordförråd för att kunna skriva och prata om dessa områden. Du ska lära dig att berätta mer ingående om dina fritids-aktiviteter och vad de betyder för dig. Du ska även lära dig att berätta om ditt boende och beskriva hur ditt rum ser ut.
Syfte: Genom undervisningen i ämnet
tyska ska du ges förutsättningar att utveckla din förmåga att
- förstå och tolka innehållet i talat språk och olika slags texter
- formulera dig och kommunicera i tal och skrift
- använda språkliga strategier för att förstå och göra dig förstådd
- anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang
Mål: Efter dessa arbetsområden
ska du
- kunna olika fritidsaktiviteter på tyska
- kunna skriva och berätta om din fritid
- kunna orden för olika rum och hur man säger …-a/-e våningen
- kunna ord för möbler och saker i ett rum
- kunna skriva och berätta om ditt boende och ditt rum
- kunna skillnaden mellan nominativ och ackusativ
- kunna böja verb i presens och perfekt
- kunna några vanliga adjektiv
- kunna adjektivets komparation
- kunna skillnaden mellan sehr och viel
- kunna använda uttrycket Es gibt …
- kunna klockan, några tidsuttryck och skillnaden mellan am och um
- kunna använda en ordbok
Utvärdering:
Utvärdering sker genom skriftligt prov, läxförhör, inlämningsuppgifter, samtal och muntlig redovisning. Samtidigt
är varje lektionstillfälle ett utvärderingstillfälle.
Kunskapskrav:
E
|
C
|
A
|
Du
förstår det mest väsentliga av innehållet i tydligt talat, enkelt språk i
lugnt tempo.
Du
förstår det mest väsentliga av innehållet i enkla texter om vardagliga och
välbekanta ämnen.
Du
formulerar dig enkelt och begripligt med fraser och meningar i tal.
Du
formulerar dig enkelt och begripligt med fraser och meningar i skrift.
Du
väljer och använder dig av någon strategi som löser problem i och förbättrar
både muntlig och skriftlig interaktion.
|
Du
förstår det huvudsakliga innehållet och uppfattar tydliga detaljer i tydligt
talat, enkelt språk i lugnt tempo.
Du
förstår det huvudsakliga innehållet och uppfattar tydliga detaljer i enkla
texter om vardagliga och välbekanta ämnen.
Du
formulerar dig enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande i
tal.
Du
formulerar dig enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande i
skrift.
Du
väljer och använder dig av några olika strategier som löser problem i och
förbättrar både muntlig och skriftlig interaktion.
|
Du
förstår helheten och uppfattar väsentliga detaljer i tydligt talat, enkelt
språk i lugnt tempo.
Du
förstår helheten och uppfattar väsentliga detaljer i enkla texter om
vardagliga och välbekanta ämnen.
Du
formulerar dig enkelt, relativt tydligt och relativt sammanhängande i tal.
Du
formulerar dig enkelt, relativt tydligt och relativt sammanhängande i skrift.
Du
väljer och använder dig av flera olika strategier som löser problem i och
förbättrar både muntlig och skriftlig interaktion.
|