LPP –
Asien, produktion, konsumtion och intrastruktur
2018-02-16
Centralt innehåll: Vi ska titta närmare på och lära oss
mer om hur vi människor försörjer oss, konsumtion och produktion, och hur vi
kommunicerar och transporterar, infrastruktur. Vi kommer att använda oss av
världsdelen Asien som exempelvärldsdel när vi läser om detta. Arbetsområdet
sträcker sig från vecka 8-15.
Syfte:
- Vi ska lära oss namn och läge på Asiens länder, vatten, öar, berg, öknar och städer.
- Att vi med hjälp av kartan kunna samla in geografisk information och vi repeterar också hur man läser klimatdiagram.
- Vi tar reda på vilka naturresurser vi hittar i den här delen av världen, ev. brist på naturresurser och intressekonflikter som följer med tillgång – brist på naturresurser.
- Vi lära oss var olika varor och tjänster produceras och konsumeras samt hur varor transporteras.
- Vi kommer att lära oss mer om vilka varor som produceras i den här delen av världen och hur människor som lever här försörjer sig.
- Vi kommer också att lära oss om hur människors försörjning och handelsmönster har förändrats under åren.
Arbetsmaterial: Atlas, Geografi SO-direkt, filmer,
olika texter, lektionsanteckningar m.m.
Arbetssätt: Vi kommer att studera området genom
att ha föreläsningar, självstudier med tillhörande uppgifter och genom att se
på faktafilmer.
Utvärdering: utvärdering sker i två steg;
- Skriftligt förhör på Asiens namngeografi v 10 .
- Geografiprov på produktion, konsumtion onsdag v.20.
Planering:
v.8 Uppstart, kartkunskap Asien,
Asiens regioner
v.9 LOV
v.10 Asiens regioner,
kartkunskaps förhör tis 8b, ons 8c, fre 8a.
v.11 Asiens regioner
v.12 Orsaker till och
konsekvenser av att försörjning och handel förändras
v.13 Intressekonflikter om
naturresurser
v.14 LOV
v.15 inför provet, prov tis 8b,
ons 8c, fre 8a
Kunskapskrav för arbetsområde Asien,
produktion, konsumtion och transporter. Geografi.
E
|
C
|
A
|
·
Du
kan undersöka var olika varor och tjänster produceras och konsumeras med
Asien som exempelvärldsdel, och beskriver då enkla geografiska mönster av hur handel och kommunikation
fungerar.
·
Du
kan föra enkla och till viss del
underbyggda resonemang om hur och varför(orsaker) dessa mönster ser ut som de
gör och hur de har förändrats under åren samt följder(konsekvenser) av detta.
·
Du
har grundläggande kunskaper om hur
människa, samhälle och natur är beroende av varandra och visar det genom att
föra enkla och till viss del underbyggda
resonemang om naturresurser och intressekonflikter som
följer med tillgång/brist på naturresurser.
(T.ex. olja, vatten)
·
Du
kan använda geografiska begrepp som hör till arbetsområdet på ett i huvudsak fungerande sätt i sitt rätta
sammanhang.
·
Eleven
kan undersöka omvärlden och använder då kartor och andra geografiska källor som
t.ex. klimatdiagram på ett i huvudsak
fungerande sätt.
·
Eleven
har grundläggande kunskaper om Asiens
namngeografi.
|
·
Du kan undersöka var olika varor och tjänster produceras och
konsumeras med Asien som exempelvärldsdel, och beskriver då förhållandevis komplexa geografiska
mönster av hur handel och kommunikation fungerar.
·
Du
kan föra utvecklade och relativt väl
underbyggda resonemang om hur och varför(orsaker) dessa mönster ser ut som de
gör och hur de har förändrats under åren samt följder(konsekvenser) av detta.
·
Du
har goda kunskaper om hur
människa, samhälle och natur är beroende av varandra och visar det genom att
föra utvecklade och relativt väl
underbyggda resonemang om naturresurser
och intressekonflikter som
följer med tillgång/brist på naturresurser.
(T.ex. olja, vatten)
·
Du
kan använda geografiska begrepp som hör till arbetsområdet på ett relativt väl fungerande sätt i sitt
rätta sammanhang.
·
Eleven
kan undersöka omvärlden och använder då kartor och andra geografiska källor
som t.ex. satellitbilder och fotografier på ett relativt väl fungerande sätt.
·
Eleven har goda kunskaper
Asiens namngeografi.
|
·
Du
kan undersöka var olika varor och tjänster produceras och konsumeras med
Asien som exempelvärldsdel, och beskriver då komplexa geografiska mönster av hur handel och kommunikation
fungerar.
·
Du
kan föra välutvecklade och väl
underbyggda resonemang om hur och varför(orsaker) dessa mönster ser ut som de
gör och hur de har förändrats under åren samt följder(konsekvenser) av detta.
·
Du
har mycket goda kunskaper om hur människa, samhälle och natur är beroende av
varandra och visar det genom att föra välutvecklade
och väl underbyggda resonemang om naturresurser och
intressekonflikter som följer med tillgång/brist på naturresurser. (T.ex. olja, vatten)
·
Du
kan använda geografiska begrepp som hör till arbetsområdet på ett väl fungerande sätt i sitt rätta
sammanhang.
·
Eleven
kan undersöka omvärlden och använder då kartor och andra geografiska källor
som t.ex. satellitbilder och fotografier på ett väl fungerande sätt.
·
Eleven har mycket goda
kunskaper Asiens namngeografi.
|
Lycka till!
//Lotta