Sannolikhet och statistik
Lärare: Juha Niemäle
2018-04-13
Kapitel 6 Sannolikhet
och statistik s. 260-306
Koppling till LGR 11 Centralt innehåll
·
Likformig sannolikhet och metoder för att beräkna sannolikheten i
vardagliga situationer.
·
Hur kombinatoriska principer kan användas i enkla vardagliga och
matematiska problem.
·
Tabeller, diagram och grafer samt hur de kan tolkas och användas
för att beskriva resultat av egna och andras undersökningar, till exempel med
hjälp av digitala verktyg. Hur lägesmått och spridningsmått kan användas för
bedömning av resultat vid statistiska undersökningar.
·
Bedömningar av risker och chanser utifrån statistiskt material.
Prov vecka
8A Måndag 28/5
8B Måndag 28/5
8C Tisdag 29/5
Under detta kapitel kommer du att få lära dig:
·
Att undersöka och
resonera kring sannolikheter
·
Att uttrycka
sannolikheter bråkform såväl som procentform
·
Att förstå de
olika sannolikheterna för en händelse och flera oberoende händelser
·
Tolka, teckna,
skriva, lösa och pröva uppgifter för olika sannolikheter, lägesmått samt olika
sorters diagram
·
Att undersöka,
och beskriva resultat från undersökningar i tabeller och diagram.
·
Att värdera
lösningsmetoder och resonemang
·
Förklara och
motivera lösningar utifrån dina kunskaper om begreppen i kapitlet
Till din hjälp kommer du att ha:
·
Planeringen
·
Gemensamma
genomgångar
·
Uppgifter i boken
·
Gemensamma
diskussioner och övningar.
Om du är klar så finns extra uppgifter
på min vagn som du kan jobba med enskilt eller med en kompis som också är klar
·
Utmaningsböcker
·
Matematikbok för
år 9
·
Repetitionsuppgifter
s.314
·
Problemlösningar
s 306
Längst ner på lektionsplaneringen finns det länkar
till genomgångar på nätet.
Vecka
|
Pass 1
8ABC
|
Pass 2
8ABC
|
Pass 3
8ABC
|
Pass 4
8ABC
|
15
|
Genomgång
6.1: Hur stor är sannolikheten
|
Räkna
s. 264-268
|
Räkna
s.264-268
|
Räkna s.
264-268
|
16
|
Genomgång
6.2: Sannolikhet i flera steg
|
Räkna
s.272-275
|
Genomgång
6.3:Tabeller och diagram
|
Räkna s.
279-284
|
17
|
PRAO
|
PRAO
|
PRAO
|
PRAO
|
18
|
PRAO
|
PRAO
|
PRAO
|
PRAO
|
19
|
Genomgång
6.4: Relativ frekvens
|
Räkna
s.289-292
|
LOV
|
LOV
|
20
|
Genomgång
6.5 :Cirkeldiagram
|
Räkna
s. 294-296
|
Komma
i fas med planeringen
Blandade
uppgifter 299-300.
Träna
mera s. 302-303
Temauppgifter
s.204-305
Problemlösning
s.306
|
Komma
i fas med planeringen
Blandade
uppgifter 299-300.
Träna
mera s. 302-303
Temauppgifter
s.204-305
Problemlösning
s.306
|
21
|
Komma
i fas med planeringen
Blandade
uppgifter 299-300.
Träna
mera s. 302-303
Temauppgifter
s.204-305
Problemlösning
s.306
|
Repetera
inför provet
|
Repetera
inför provet
|
Repetera inför
provet
|
22
|
PROV
|
Genomgångar på Youtube:
6.1: https://www.youtube.com/watch?v=mjfNJYZivVo&index=70&list=PLsoSX3GymcNGuQcR3pyXpEWI1a3mlTZ6j
6.2: https://www.youtube.com/watch?v=DH99qqnoYB4&list=PLsoSX3GymcNGuQcR3pyXpEWI1a3mlTZ6j&index=71
6.3: https://www.youtube.com/watch?v=3UpAHEJawBI&index=72&list=PLsoSX3GymcNGuQcR3pyXpEWI1a3mlTZ6j
6.4: https://www.youtube.com/watch?v=4Qmu6TROFJI&index=73&list=PLsoSX3GymcNGuQcR3pyXpEWI1a3mlTZ6j
6.5: https://www.youtube.com/watch?v=gQIfeKAPFwI&index=74&list=PLsoSX3GymcNGuQcR3pyXpEWI1a3mlTZ6j
Bedömningsmatris i matematik
Kunskapsnivå
Når ej målen E
C
A
|
||||||
1
Problemlösningsförmåga
-
att välja och använda strategier
-
att formulera modeller
-
att bedöma rimlighet
-
att resonera kring alternativa sätt.
|
Du behöver öva på att
lösa standardproblem.
|
I huvudsak fungerande
Du bidrar till att
hitta lösningar.
|
Relativt väl fungerande
Du löser problem
självständigt och har ansats till generell lösningsmetod.
|
Väl fungerande
Du använder generella
lösningsmetoder, drar slutsatser och värderar olika tillvägagångssätt.
|
||
2
Begreppsförmåga
-
att använda begrepp
-
att beskriva begrepp med olika uttrycksformer
-
att se samband
|
Du behöver lära dig
fler grundläggande begrepp som krävs för förståelsen.
|
Grundläggande kunskaper
Du använder
grundläggande begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt.
|
Goda kunskaper
Du använder och
beskriver grundläggande begrepp med relativt stor säkerhet.
|
Mycket goda kunskaper
Du använder nya
begrepp i nya sammanhang.
Du beskriver begrepp
på ett väl fungerande sätt och hur de relaterar till varandra.
|
||
3
Procedurförmåga
-
att välja och använda metoder
|
Du är på väg mot att
kunna använda grundläggande metoder.
|
I huvudsak fungerande
Du använder metoder
och gör beräkningar med godtagbart resultat.
|
Ändamålsenligt
Du väljer och använder
metoder och gör beräkningar med ett gott resultat.
|
Ändamålsenligt
och effektivt
Du väljer och använder
metoder med stor säkerhet och med ett mycket gott resultat.
|
||
4
Kommunikationsförmåga
-
att redogöra för tillvägagångssätt
-
att använda olika uttrycksformer
-
att föra/följa matematiska resonemang
-
att argumentera
|
Du behöver förklara
dina lösningar mer och träna på att använda det matematiska språket.
|
I huvudsak fungerande
Din redovisning går
att följa.
Du bidrar till viss
del i diskussioner men visar viss osäkerhet med det matematiska språket.
|
Ändamålsenligt
Du redovisar dina
lösningar och det matematiska språket är oftast korrekt.
Du bidrar aktivt till
att föra diskussionen framåt.
|
Ändamålsenligt
och effektivt
Du redovisar
välstrukturerat med ett korrekt matematiskt språk.
Du för resonemangen
framåt och fördjupar dem.
|
||