Terminsplanering årskurs 8 (VT 18)
RELIGION
Lärare: Elisabeth Nilsson
Kristendomens utveckling i Sverige
(åk 8 VT18)
Syftet med detta
arbetsområde är att:
Vi
ska få en förståelse för hur kristendomen har format det svenska samhället men
också hur det svenska samhället har format religionen ”kristendomen”. Detta har
även påverkat de svenska medborgarnas identitetsskapande och livsstilar – men
på vilket sätt ska vi nu ta reda på.
Det centrala
innehållet för våra nya kunskaper kommer vara:
•
Utmärkande drag för kristendomens tre stora inriktningar: protestantism, katolicism
och ortodoxi.
•
Kristendomen i Sverige. Från enhetskyrka till religiös mångfald och
sekularisering.
•
Sambandet mellan samhälle och religion i olika tider
•
Hur kristendomen och andra livsåskådningar kan forma människors identiteter och
livsstilar.
De kunskaper och förmågor
vi kommer arbeta med är att kunna:
- Analysera religioner och livsåskådningar samt olika tolkningar och bruk inom dessa
- Analysera hur religioner påverkar och påverkas av förhållanden och skeenden i samhället
- Reflektera över livsfrågor och sin egen och andras identitetGenomförande:Vi kommer de tre första veckorna att ta viktiga anteckningar från religionsboken och ett religionshäfte som finns i Elizabeths korg. Från dessa anteckningar kommer vi sedan att skriva individuella texter som handlar om hur kristendomen och det svenska samhället har påverkat varandra.Bedömningen:Bedömningen av våra nya kunskaper kommer att ske i relation till kunskapskraven, se bifogad matris. Våra nya kunskaper kommer att testas genom att vi skriver en inlämningsuppgift som handlar om ”Kristendomen utveckling i Sverige” se bifogat dokument om arbetsuppgiften.
Bedömning för ”Kristendomens utveckling i
Sverige”
E
|
C
|
A
|
Du har
grundläggande kunskaper om kristendomen
och visar det genom att beskriva
centrala tankegångar, urkunder och konkreta religiösa uttryck, och handlingar
inom religionerna
|
Du har
goda kunskaper om kristendomen och
visar det genom att förklara och visa
på samband mellan centrala tankegångar, urkunder och konkreta religiösa
uttryck, och handlingar inom religionerna
|
Du har
mycket goda kunskaper om kristendomen
och visar det genom att förklara och
visa på samband och generella mönster kring centrala tankegångar,
urkunder och konkreta religiösa uttryck, och handlingar inom religionerna
|
Du kan
föra enkla resonemang om likheter
och skillnader inom och mellan några religioner och andra livsåskådningar.
|
Du kan
föra utvecklade resonemang om
likheter och skillnader inom och mellan några religioner och andra
livsåskådningar.
|
Du kan
föra välutvecklade och nyanserade
resonemang om likheter och skillnader inom och mellan några religioner och
andra livsåskådningar.
|
Du kan
utifrån undersökningar om hur religionerna kan påverkas av och påverkar
samhällsförhållanden och händelser beskriva enkla samband med enkla
och till viss del underbyggda resonemang.
|
Du kan
utifrån undersökningar om hur religionerna kan påverkas av och påverkar
samhällsförhållanden och händelser beskriva förhållandevis komplexa samband med utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang.
|
Du kan
utifrån undersökningar om hur religionerna kan påverkas av och påverkar
samhällsförhållanden och händelser beskriva komplexa samband med välutvecklade
och väl underbyggda resonemang.
|
Du
kan föra enkla resonemang om hur
livsfrågor skildras i olika sammanhang och hur identiteter kan formas av
religioner och andra livsåskådningar på ett sätt som till viss del för resonemanget framåt.
|
Du
kan föra utvecklade resonemang om
hur livsfrågor skildras i olika sammanhang och hur identiteter kan formas av
religioner och andra livsåskådningar på ett sätt som för resonemanget framåt.
|
Du
kan föra välutvecklade och nyanserade
resonemang om hur livsfrågor skildras i olika sammanhang och hur identiteter
kan formas av religioner och andra livsåskådningar på ett sätt som för resonemanget framåt och fördjupar
eller breddar det.
|
Lektionsplanering
för arbetsområdet
Vecka
10 –
Kristendomen till Sverige (s.166-169)
Fokuspunkter:
- Varför blev Sverige ett kristet land?
- Varför gick Sverige från katolskt till protestantiskt land?
- Hur fungerar den svenska kyrkan?Centrala begrepp att kunna:
- Ansgar
- Gustav Vasa
- Martin Luther
- Kyrkplikt
- Bannlysning
- Husförhör
- Högmässa
- Stift
- Biskop
- Ärkebiskop
- Församlingar
- Kyrkoherde
- Kyrkomöte
- Kyrkofullmäktige
- Kyrkoråd
Vecka
11 – En religiös revolution – Väckelserörelsen
(s. 170-173)
Fokuspunkter:
- Vad innebär folkrörelser och väckelserörelsen?
- Vilka olika frikyrkor finns det i Sverige idag?Centrala begrepp att kunna:
- Konventikelplakatet
- Folkrörelser
- Frikyrkor
- Väckelserörelsen
- Pastor
- Equmeniakyrkan=
- Metodistkyrkan
- Svenska baptistsamfundet
- Svenska missionskyrkan
- Frälsningsarmén
- Pingströrelsen
- Livets ord - trosrörelsenVecka 12Denna vecka ska vi arbeta med fristående texter för att se om vi kan hitta mer fakta till ovanstående fokuspunkter och kommer då att lämna in religionsböckerna.Vecka 13Denna vecka ska vi arbeta med fristående texter för att se om vi kan hitta mer fakta till ovanstående fokuspunkterVecka 15Gå igenom skrivuppgiften.Skriva ihop fakta vi samlat på oss till en textVecka 16Skriva färdigt texternaLämna in texterna
- 8A – onsdagen den 18 april8B – fredagen den 20 april
- 8C – torsdagen den 19