LPP litteraturhistoria åk 8, v. 5-8 vt -18
Lärare: Therese Swahn
Litteraturhistoria läser man för att lära sig om olika verk
genom tiderna. Vilka idéer, tankar och ideal som rådde och hur de påverkade människorna
som levde då och den litteratur som skrevs. Under detta arbetsområde kommer ni
läsa om fyra olika epoker: från medeltiden (fr ca 500 e.Kr.) till Romantiken
(t.o.m. ca 1800).
Centralt innehåll:
- Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Skönlitteratur som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor. Lyrik, dramatik, sagor och myter.
- Några skönlitterära genrer och hur de stilistiskt och innehållsligt skiljer sig ifrån varandra.
Kunskapskrav:
E
Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med flyt genom
att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda
lässtrategier utifrån olika texters särdrag. Genom att göra enkla sammanfattningar
av olika texters innehåll med viss koppling till tidsaspekter,
orsakssamband och andra texter visar eleven grundläggande läsförståelse.
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och
omvärldsfrågor tolka och föra enkla och till viss del underbyggda
resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk.
Eleven kan också föra enkla resonemang om verket med
kopplingar till dess upphovsman. Eleven drar då till viss del underbyggda
slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella
sammanhang som det har tillkommit i.
C
Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med gott flyt genom
att, på ett ändamålsenligt sätt, välja och använda lässtrategier
utifrån olika texters särdrag. Genom att göra utvecklade sammanfattningar
av olika texters innehåll med relativt god koppling till
tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven god läsförståelse.
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och
omvärldsfrågor tolka och föra utvecklade och relativt väl underbyggda
resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan
läsas mellan raderna i olika verk. Eleven kan också föra utvecklade resonemang
om verket med kopplingar till dess upphovsman. Eleven drar då relativt
väl underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det
historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.
A
Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med mycket
gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt och
effektivt sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters
särdrag. Genom att göra välutvecklade sammanfattningar av
olika texters innehåll med god koppling till tidsaspekter,
orsakssamband och andra texter visar eleven mycket god läsförståelse.
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och
omvärldsfrågor tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda
resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan
läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk. Eleven kan också
föra välutvecklade och nyanserade resonemang om verket med
kopplingar till dess upphovsman. Eleven drar då väl underbyggda
slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella
sammanhang som det har tillkommit i.