LPP- Boken ”The Boy in the striped pyjamas” v.7-11 8A
Lärare: Camilla Ödeen
2018-02-15
Vi ska läsa en engelsk bok under några veckor; The Boy in
the striped pyjamas/ Love Story (för ett E-betyg).
Du visar läsförståelse genom att svara på frågor om det du
läst, samt att skriva om den. Jag talar
om för dig vilka sidor du ska läsa till varje lektion.
Du visar muntlig kommunikation genom att kommentera,
diskutera samt redogöra muntligt för det lästa.
När vi jobbat klart med boken skriver du en uppsats om boken
där du visar att du kan formulera dig sammanhängande skriftligt.
Arbetet sker i helklass/ grupper/par/ enskilt.
Bedömningen på läs-hörförståelse samt muntlig kommunikation
sker fortlöpande på lektionerna. Det skriftliga bedöms på uppsatsen.
Det blir även ett förhör på grammatiken vi jobbar med:
plural av substantiv+ adjektiv.
LPP engelska Crime vecka 7-11 åk 8B+8C
Lärare: Camilla Ödeen
2018-02-15
Under några veckor ska vi jobba med Good Stuff C, kap 5, med
texter på temat ” Crime”.
Du visar läs- och hörförståelse samt muntlig kommunikation
genom att kommentera, redogöra för, berätta om, samt diskutera texterna.
Bedömningar sker fortlöpande på lektionerna + muntligt prov.
Arbetet sker i helklass/ grupper/ pararbeten/enskilt.
Skrivuppgifter på temat
”Crime” kommer att ligga till
grund för den skriftliga bedömningen.
Bedömningar på läs- och hörförståelse samt muntlig
kommunikation sker fortlöpande på lektionerna. På skrivuppgifterna får du visa
att du kan använda ett varierat
språk/nya ord samt att du kan formulera dig sammanhängande.
Det blir även ett förhör på den grammatik vi ska jobba med:
tempus av verb
Kunskapskrav för betyget E
Eleven
kan förstå det huvudsakliga innehållet och uppfatta tydliga detaljer i
talad engelska i måttligt tempo samt i lättillgängliga texter i olika genrer.
Eleven visar sin förståelse genom att översiktligt redogöra för,
diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med godtagbart
resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. För att
underlätta sin förståelse av innehållet i det talade språket och texterna kan
eleven välja och använda sig av någon strategi för lyssnande och
läsning. Eleven kan välja texter och talat språk från olika medier samt med viss
relevans använda det valda materialet i sin egen produktion och
interaktion.
I
muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig
enkelt, begripligt och relativt sammanhängande. För att förtydliga och
variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enkla
förbättringar av egna framställningar. I muntlig och skriftlig interaktion i
olika sammanhang kan eleven uttrycka sig enkelt och begripligt samt i
någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation. Dessutom kan eleven
välja och använda sig av i huvudsak fungerande strategier som i viss
mån löser problem i och förbättrar interaktionen.
Eleven
diskuterar översiktligt några företeelser i olika sammanhang och områden
där engelska används, och kan då också göra enkla jämförelser med egna
erfarenheter och kunskaper.
Kunskapskrav för betyget D
Betyget
D innebär att kunskapskraven för betyget E och till övervägande del för C är
uppfyllda.
Kunskapskrav för betyget C
Eleven
kan förstå det huvudsakliga innehållet och uppfatta väsentliga detaljer i
talad engelska i måttligt tempo samt i lättillgängliga texter i olika genrer.
Eleven visar sin förståelse genom att välgrundat redogöra för, diskutera
och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med tillfredsställande resultat
agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. För att underlätta sin
förståelse av innehållet i det talade språket och texterna kan eleven i viss
utsträckning välja och använda sig av strategier för lyssnande och
läsning. Eleven kan välja texter och talat språk från olika medier samt på
ett relevant sätt använda det valda materialet i sin egen produktion och
interaktion.
I
muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig
relativt varierat, relativt tydligt och relativt sammanhängande. Eleven
formulerar sig även med visst flyt och i någon mån anpassat till syfte,
mottagare och situation. För att förtydliga och variera sin kommunikation
kan eleven bearbeta och göra välgrundade förbättringar av egna
framställningar. I muntlig och skriftlig interaktion i olika sammanhang kan
eleven uttrycka sig tydligt och med visst flyt samt med viss anpassning
till syfte, mottagare och situation. Dessutom kan eleven välja och använda
sig av fungerande strategier som löser problem i och förbättrar
interaktionen.
Eleven
diskuterar utförligt några företeelser i olika sammanhang och områden
där engelska används och kan då också göra välutvecklade jämförelser med
egna erfarenheter och kunskaper.
Kunskapskrav för betyget B
Betyget
B innebär att kunskapskraven för betyget C och till övervägande del för A är
uppfyllda.
Kunskapskrav för betyget A
Eleven
kan förstå såväl helhet som detaljer i talad engelska i måttligt tempo
samt i lättillgängliga texter i olika genrer. Eleven visar sin förståelse genom
att välgrundat och nyanserat redogöra för, diskutera och kommentera
innehåll och detaljer samt genom att med gott resultat agera utifrån
budskap och instruktioner i innehållet. För att underlätta sin förståelse av
innehållet i det talade språket och texterna kan eleven i viss utsträckning välja
och använda sig av strategier för lyssnande och läsning. Eleven kan välja texter
och talat språk från olika medier samt på ett relevant och effektivt sätt
använda det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.
I
muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig
relativt varierat, tydligt och sammanhängande. Eleven formulerar sig
även med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation. För
att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra välgrundade
förbättringar av egna framställningar. I muntlig och skriftlig interaktion
i olika sammanhang kan eleven uttrycka sig tydligt och med flyt samt med
viss anpassning till syfte, mottagare och situation. Dessutom kan
eleven välja och använda sig av väl fungerande strategier som löser
problem i och förbättrar interaktionen och för den framåt på ett
konstruktivt sätt.
Eleven
diskuterar utförligt och nyanserat några företeelser i olika sammanhang
och områden där engelska används och kan då också göra välutvecklade och
nyanserade jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.
LPP- Boken ”The Boy in the striped pyjamas” v.7-11 8A
Lärare: Camilla Ödeen
2018-02-15
Vi ska läsa en engelsk bok under några veckor; The Boy in
the striped pyjamas/ Love Story (för ett E-betyg).
Du visar läsförståelse genom att svara på frågor om det du
läst, samt att skriva om den. Jag talar
om för dig vilka sidor du ska läsa till varje lektion.
Du visar muntlig kommunikation genom att kommentera,
diskutera samt redogöra muntligt för det lästa.
När vi jobbat klart med boken skriver du en uppsats om boken
där du visar att du kan formulera dig sammanhängande skriftligt.
Arbetet sker i helklass/ grupper/par/ enskilt.
Bedömningen på läs-hörförståelse samt muntlig kommunikation
sker fortlöpande på lektionerna. Det skriftliga bedöms på uppsatsen.
Det blir även ett förhör på grammatiken vi jobbar med:
plural av substantiv+ adjektiv.
LPP engelska Crime vecka 7-11 åk 8B+8C
Lärare: Camilla Ödeen
2018-02-15
Under några veckor ska vi jobba med Good Stuff C, kap 5, med
texter på temat ” Crime”.
Du visar läs- och hörförståelse samt muntlig kommunikation
genom att kommentera, redogöra för, berätta om, samt diskutera texterna.
Bedömningar sker fortlöpande på lektionerna + muntligt prov.
Arbetet sker i helklass/ grupper/ pararbeten/enskilt.
Skrivuppgifter på temat
”Crime” kommer att ligga till
grund för den skriftliga bedömningen.
Bedömningar på läs- och hörförståelse samt muntlig
kommunikation sker fortlöpande på lektionerna. På skrivuppgifterna får du visa
att du kan använda ett varierat
språk/nya ord samt att du kan formulera dig sammanhängande.
Det blir även ett förhör på den grammatik vi ska jobba med:
tempus av verb
Kunskapskrav för betyget E
Eleven
kan förstå det huvudsakliga innehållet och uppfatta tydliga detaljer i
talad engelska i måttligt tempo samt i lättillgängliga texter i olika genrer.
Eleven visar sin förståelse genom att översiktligt redogöra för,
diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med godtagbart
resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. För att
underlätta sin förståelse av innehållet i det talade språket och texterna kan
eleven välja och använda sig av någon strategi för lyssnande och
läsning. Eleven kan välja texter och talat språk från olika medier samt med viss
relevans använda det valda materialet i sin egen produktion och
interaktion.
I
muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig
enkelt, begripligt och relativt sammanhängande. För att förtydliga och
variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enkla
förbättringar av egna framställningar. I muntlig och skriftlig interaktion i
olika sammanhang kan eleven uttrycka sig enkelt och begripligt samt i
någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation. Dessutom kan eleven
välja och använda sig av i huvudsak fungerande strategier som i viss
mån löser problem i och förbättrar interaktionen.
Eleven
diskuterar översiktligt några företeelser i olika sammanhang och områden
där engelska används, och kan då också göra enkla jämförelser med egna
erfarenheter och kunskaper.
Kunskapskrav för betyget D
Betyget
D innebär att kunskapskraven för betyget E och till övervägande del för C är
uppfyllda.
Kunskapskrav för betyget C
Eleven
kan förstå det huvudsakliga innehållet och uppfatta väsentliga detaljer i
talad engelska i måttligt tempo samt i lättillgängliga texter i olika genrer.
Eleven visar sin förståelse genom att välgrundat redogöra för, diskutera
och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med tillfredsställande resultat
agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. För att underlätta sin
förståelse av innehållet i det talade språket och texterna kan eleven i viss
utsträckning välja och använda sig av strategier för lyssnande och
läsning. Eleven kan välja texter och talat språk från olika medier samt på
ett relevant sätt använda det valda materialet i sin egen produktion och
interaktion.
I
muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig
relativt varierat, relativt tydligt och relativt sammanhängande. Eleven
formulerar sig även med visst flyt och i någon mån anpassat till syfte,
mottagare och situation. För att förtydliga och variera sin kommunikation
kan eleven bearbeta och göra välgrundade förbättringar av egna
framställningar. I muntlig och skriftlig interaktion i olika sammanhang kan
eleven uttrycka sig tydligt och med visst flyt samt med viss anpassning
till syfte, mottagare och situation. Dessutom kan eleven välja och använda
sig av fungerande strategier som löser problem i och förbättrar
interaktionen.
Eleven
diskuterar utförligt några företeelser i olika sammanhang och områden
där engelska används och kan då också göra välutvecklade jämförelser med
egna erfarenheter och kunskaper.
Kunskapskrav för betyget B
Betyget
B innebär att kunskapskraven för betyget C och till övervägande del för A är
uppfyllda.
Kunskapskrav för betyget A
Eleven
kan förstå såväl helhet som detaljer i talad engelska i måttligt tempo
samt i lättillgängliga texter i olika genrer. Eleven visar sin förståelse genom
att välgrundat och nyanserat redogöra för, diskutera och kommentera
innehåll och detaljer samt genom att med gott resultat agera utifrån
budskap och instruktioner i innehållet. För att underlätta sin förståelse av
innehållet i det talade språket och texterna kan eleven i viss utsträckning välja
och använda sig av strategier för lyssnande och läsning. Eleven kan välja texter
och talat språk från olika medier samt på ett relevant och effektivt sätt
använda det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.
I
muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig
relativt varierat, tydligt och sammanhängande. Eleven formulerar sig
även med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation. För
att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra välgrundade
förbättringar av egna framställningar. I muntlig och skriftlig interaktion
i olika sammanhang kan eleven uttrycka sig tydligt och med flyt samt med
viss anpassning till syfte, mottagare och situation. Dessutom kan
eleven välja och använda sig av väl fungerande strategier som löser
problem i och förbättrar interaktionen och för den framåt på ett
konstruktivt sätt.
Eleven
diskuterar utförligt och nyanserat några företeelser i olika sammanhang
och områden där engelska används och kan då också göra välutvecklade och
nyanserade jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.